Menu

3 bästa valen av synthesizers 2018

0 Comment


2017 presenterade en bra bunt av nya och ofta spännande synthesizers. I försök att hitta de tre bästa synthesizers, elektroniska sonic shifters och shapers ses det till innovation och kvalitet, men också inverkan, pizazz och om det skulle locka uppmärksamhet vid en fest. Topp 3 behöver inte betyda “bäst” och inte heller vilka som sålde de flesta produkterna. Här handlar det om vad som höjer ett leende under allas knoppslitna fingrar.

Att notera är att denna lista bara innehåller synthesizers släppa och som gjorts tillgängliga för första gången 2017. Det kan inkludera synthar som meddelades året innan men som fanns på marknaden först 2017, men det kommer inte att inkludera något som inte har nått till butikerna. Det handlar också om hårdvara, inte programvarusynthar, och sådana som är kompletta synthesizer röster och inte bara en komponent i ett modulärt system. Här kommer de tre som ligger i toppen utan inbördes ordning.

Analogue Solutions Fusebox

Den har en oväntad orientering, en rake som påminner om Putney VCS3, och en liknande vägg av kontroller som inbjuder sonisk prospektering. Färgen är kanske det första som slår dig i ansiktet, utan att vara alarmerande. Snarare har den en mjuk värme som en mysig elds känsla. Nackhåren sticker verkligen ut när du börjar leka med den.

Fusebox är en 3-oscillatormonosynth med FM-synkronisering och PWM och korrekt analog krets som ger den det unika “Analogue Solutions vintage synth soundet”. För modulering och ljudformning finns det 2 kurvor och ett flerfunktionsfilter. Det finns en huvud LFO med fördröjning och återutlösning, men 2 av VCO: erna kan också användas för modulering. Buller och en underoscillator avrundar ljudgenerationen medan en 4-toners “Patternator” levererar självständig melodi och arpeggiation. Denna synthesizer skulle vara fantastiskt ut i din studio eller någon annanstans i ditt hus.

Novation Peak

Novations oväntade Peak 8-röstpolysynth var en härlig överraskning när den kom i april. Digitalt styrd med analoga signalvägar blandar gammal och ny teknik på oerhört tilltalande sätt. Den använder 3 numeriskt styrda oscillatorer (NCO) per röst som ger totalt 24. Dessa har känslan av analog och kan alternativt köra 1 av 17 wavetables eller kan användas som FM-källor. Den var designad av Chris Huggett som var bakom synthesizers som OSCar samt Bass Station. De ville kombinera soniska fördelar med analoga och tillföra kraft och kontroll av dendigitala världen. På så sätt lyckas Peak vara ny och bekant på samma gång.

Utseendet på det är bra, layouten och formfaktorn ger en perfekt mängd utrymme för kontrollerna och displayen. Det fina valfria stället kan placera den i en vinkel för bättre åtkomst. Distortion är en stor faktor som gör varje röst lidande. Här kontrolleras det från 3 distorsionspunkter förfilter, postfilter och globalt. Modulation tillhandahålls av en 16-slotmatris med 3 kurvor och 2 LFOs per röst. Reverb, delay och chorus avrundar allt. Det finns mycket utrymme för ljuddesign och exakt tweaking som kan sparas på något av de 512 förinställda spåren. Sedan, bara för skojs skull finns det ett par “Animate” -knappar som helt kommer att rota till allt du jobbat hårt för.

Det finns något om Peak som gör att du vill ha den. Det känns som att Novation har jobbat hårt och gjort allt rätt. Resultatet är spännande, men på ett solidt och pålitligt sätt snarare än djärvt och detta ska de ta som en komplimang.

Roland SH-01a

Roland Boutiques är lite som Marmite. Antingen älskar du dem eller så hatar du dem. Även om många ibland finner sig inte kunna välja mellan de två så blir det ofta Roland. Roland har dock i år lanserat tre Boutique synthesizers som verkligen skiljer sig från tidigare modeller och kan stå på egna ben. För det första SE-02 analog monosynth. Designad med Studio Electronics är detta en riktig synthesizer som inte har några funktioner som faller ifrån i Boutiqueformfaktorn. Den låter fantastiskt, bra funktioner, fantastisk sequencer men knopparna är små och svåra att komma åt i den formfaktorn. För det andra D-05-återkomsten i ny version av den klassiska D-50 Linear Arithmetic synthesizer. Det här är en riktig arbetsstation i den gamla skolan. En digital synthesizer som har byggts med alla programmeringskontroller och passar perfekt till Boutique storlek. Det är en bra synth och väl värd att återkomma till vid ett annat tillfälle.

Här är det dock SH-01a som är Årets bästa Boutiquesynth. Designad för att själen i den klassiska SH-101 ska återuppstå. Detta klarar denna nya synth galant. För det första så passar layouten och de reglage som finns till Boutiqueformfaktorn bättre än de flesta. Men det är de 4 rösterna som speglar den stora makten som gör detta till en neoklassisk synthesizer. Den låter redan som en SH-101, så nära att du verkligen inte tror att du ärligt kan kritisera den för att sakna några autentiska soniska egenskaper. I denna nya synth integrerade Roland också polyfoni och detta är en helt annan sak som ger nya möjligheter. Den blir sin egen synth med en autentisk SH-101 som kompletterar varandra perfekt. Dock ser det ut som att sequencer på SE-02 ser bättre ut.